27 жовтня за народним календарем День святої Параскеви.
Престольний празник в нашому селі.
Якщо в цей день погода нестійка: «сиро, грязно надворі, то до сухого снігу,
до справжньої зими, залишається 4тижні».
до справжньої зими, залишається 4тижні».
Хоча в цей день й не буває сухо .
Перша церква була збудована у 1721 році, але не збереглася. У 1881 році знову збудували церкву, яка діє і по даний час. Крім церкви у селі діяв римо-католицький костел. Поряд було католицьке кладовище. Православне кладовище знаходилось за церквою, внизу. |
Нова церква була збудована на пожертвування селян і священика Василя Петровича Боровського.Псаломщиком був Аристарх Федорович Левицьки (з 1858року),
пономарем – Іван Васильович Якимович (з 1843 р.).В П. Боровським – з 1868 року.
Вперше відправа у церкві відбулась на свято Преподобної Параскеви Сербської.
Тому і престольний Празник у Немовичах відмічається на це свято.
пономарем – Іван Васильович Якимович (з 1843 р.).В П. Боровським – з 1868 року.
Вперше відправа у церкві відбулась на свято Преподобної Параскеви Сербської.
Тому і престольний Празник у Немовичах відмічається на це свято.
За свідченням Боровика Олексія Хомича (1902р.н.) заклав її місцевий єврей
(брат коваля Лейби), кузня якого стояла на Вигоні – зараз будинок
Ковпака Івана Васильовича./Розвилка вулиці Радянської/
Пізніше цей майстер зірвався з дзвіниці і загинув.
Саму ж церкву будували росіяни.
(брат коваля Лейби), кузня якого стояла на Вигоні – зараз будинок
Ковпака Івана Васильовича./Розвилка вулиці Радянської/
Пізніше цей майстер зірвався з дзвіниці і загинув.
Саму ж церкву будували росіяни.
Згодом священиком був Дубинський Василь.
Церковним хором керував Шостацький.
Хор співав слов’янською мовою, а на Великдень – українською.
Церковним хором керував Шостацький.
Хор співав слов’янською мовою, а на Великдень – українською.
Отож хто ж така Параскева Сербська?
Образ великомучениці Параскеви був особливо близький і дорогий віруючим в роки жорстоких випробувань, допомагаючи пережити тяжкий монголо-татарський полон.
Прийнявши в кінці 14 століття за ініціативою Московського митрополита Кипріяна новий Єрусалимський статут, Церква дала можливість руській душі вилити у високому богослужбовому творчості всю накопичену любов до Бога і Його святих.Крах Візантії, падіння Константинополя, захоплення турками Сербії та Болгарії руські переживали як свою особисту трагедію.Отож святитель Кипріан ввів в Церковний календар поряд з грецькими і руськими святими, святих Болгарії та Сербії. Зримому зовнішньому приниженню Православ’я він протиставив сонм святих торжествуючої Небесної Церкви.
Так поряд з великомучениці Параскеви встала її тезка, сербська свята 11 століття, преподобна Параскева Петко, яка прославилася серед південних слов’ян своїми аскетичними подвигами і суворою отшельнической життям. Образ Параскеви Іконійської, традиційно поширений в північних областях Русі, насамперед у Новгороді і Пскові, з’єднавшись з образом Параскеви Сербської, стає улюбленим образом усієї країни.
Розширюючись і заглиблюючись він вбирає в себе до 17 століття образи вже чотирьох святих, що носять ім’я Параскеви. До Параскеви Іконійської та Сербської приєднується свята Параскева апостольського століття, яка прийняла однією з перших мученицький вінець.
Так чотири святі дружини, чотири шляхи жіночого служіння з’єднуються в єдиний образ Параскеви, іменованої П’ятницею, зводячи його на граничну висоту узагальнення. У цей час з’являються виносні богородичні ікони, на зворотному боці яких пишеться образ святої Параскеви. При цьому Богоматір уособлює собою Церкву Христову, а Параскева П’ятниця її хресний шлях у світі.
По всій Волині Великій, на нескінченних її теренах, особливо на роздоріжжі доріг, зводяться каплиці на честь улюбленої святий, які ніколи не були порожніми. Їй молилися мандрівники і мандрівники, до неї зверталися купці, почитавшие святу Параскеву помічницею в торговельних справах; селяни, які бачили в ній свою годувальницю, жінки- охоронницею сім’ї та дітей.
У народі Параскеву називали »святою бабою». Вважалося, що вона допомагає молодим дівчатам зберегти себе в чистоті до заміжжя, а матерям допомагає у вихованні дітей. Дівчата, якімріяли про заміжжя, зверталися до Параскеві з такою молитвою: »Матінка Парасковея, віддай заміж швидше».
Свята великомучениця Параскева взагалі користувалася на Волині особливою популярністю. Волинські селянки молилися святій Параскеви, просячи послати щедрий урожай. У цей день на Волині прийнято поминати своїх померлих батьків. У ніч з п’ятниці на суботу в кожному будинку готували частування для покійних. Селяни пекли млинці, різали свиней і варили борщ з салом…
Параскева вважається жіночою святою, їх заступницею і покровителькою жіночих зимових робіт, особливо пряжі.
«Якщо грязь велика, кінське копито заливається водою, то випавший сніг відразу встановлює зимовий шлях».
Немає коментарів:
Дописати коментар